7.5.2024

Moratórium a vonkajšia reklama

Volebné moratórium je obdobie pred voľbami, počas ktorého sú obmedzené určité aktivity s cieľom zaistiť férové a transparentné voľby. Jedným z dôležitých aspektov volebného moratória je regulácia vonkajšej reklamy, ktorá by mohla ovplyvniť voličov. Pozrite sa aké sú možnosti a pravidlá pre billboardy a vonkajšiu reklamu v súvislosti s volebným moratóriom.
Moratórium a vonkajšia reklama

Čo je volebné moratórium?

Volebné moratórium je dočasný zákaz volebnej kampane a zverejňovania informácií o kandidátoch a politických stranách, ktorý sa zavádza pred voľbami. Cieľom moratória je zaistiť, aby mali všetci voliči rovnaké podmienky na informovanie sa o kandidátoch a programoch politických strán a aby sa predišlo ovplyvňovaniu voličov počas platnosti moratória.

 

Na Slovensku je volebné moratórium upravené zákonom o volebnej kampani. Podľa tohto zákona volebná kampaň končí 48 hodín predo dňom konania volieb. To znamená, že v tomto období:

 

  • Kandidáti a politické strany nemôžu viesť žiadnu volebnú kampaň. To zahŕňa aktivity ako rozdávanie letákov, billboardy, televízne a rozhlasové reklamy, volebné mítingy a online propagandu.
  • Médiá nemôžu zverejňovať žiadne informácie o kandidátoch a politických stranách, ktoré by mohli ovplyvniť voličov. To zahŕňa spravodajské relácie, komentáre, prieskumy verejnej mienky a ankety.
  • Voliči nemôžu byť ovplyvňovaní sľubmi darov alebo iných výhod výmenou za ich hlas.

 

Volebné moratórium sa vzťahuje na všetky typy volieb na Slovensku, vrátane prezidentských, parlamentných, komunálnych a volieb do Európskeho parlamentu.

 

Porušenie volebného moratória môže mať za následok pokutu pre kandidátov, politické strany alebo médiá. V závažných prípadoch môže viesť aj k zrušeniu volebných výsledkov.

 

Volebné moratórium je dôležitou súčasťou demokratického volebného procesu. Pomáha zaistiť, aby voľby boli spravodlivé a transparentné a aby mali všetci voliči rovnaké podmienky na informovanie sa o kandidátoch a programoch politických strán.

 

Okrem zákonom stanoveného moratória existuje aj tzv. neformálne moratórium, ktoré dodržiavajú médiá a politické strany z vlastnej vôle. Neformálne moratórium zvyčajne začína niekoľko dní pred zákonným moratóriom a končí v deň volieb. Počas neformálneho moratória sa médiá zameriavajú na informovanie voličov o volebnom procese a vyhýbajú sa akýmkoľvek komentárom alebo analýzam, ktoré by mohli ovplyvniť voličov.

 

Volebné moratórium je dôležitou súčasťou slovenského volebného systému a pomáha zaistiť, aby voľby boli slobodné a spravodlivé.

 

Odkedy platí volebné moratórium? 

V závislosti od typu volieb na Slovensku sa dĺžka a začiatok volebného moratória líšia:

  • Prezidentské voľby: volebná kampaň sa končí 48 hodín predo dňom konania prvého kola volieb a 48 hodín predo dňom konania druhého kola volieb (ak je potrebné). Moratórium trvá až do zatvorenia volebných miestností.
  • Parlamentné voľby: volebná kampaň sa končí 48 hodín predo dňom konania volieb. Moratórium trvá až do zatvorenia volebných miestností.
  • Komunálne voľby: volebná kampaň sa končí 48 hodín predo dňom konania volieb. Moratórium trvá až do zatvorenia volebných miestností.
  • Voľby do Európskeho parlamentu: kampaň sa končí 24 hodín predo dňom konania volieb. Moratórium trvá až do zatvorenia volebných miestností.

Volebné moratórium na vonkajšiu reklamu?

Na Slovensku neexistuje samostatné volebné moratórium, ktoré by sa týkalo výhradne billboardov a ostatných nosičov vonkajšej reklamy.

 

V období volebného moratória, ktoré sa začína 48 hodín pred voľbami a končí v deň volieb, nemôžu byť na billboardoch zverejňované nové propagačné materiály kandidátov a politických strán.

 

Vizuály, ktoré boli umiestnené pred začatím moratória, môžu zostať na svojom mieste, aj keď obsahujú volebnú propagandu.

 

Je však dôležité poznamenať, že tieto vizuály nemôžu byť nijako aktualizované počas moratória. To znamená, že k nim nesmú byť pridané žiadne nové slogany, obrázky alebo iné propagačné materiály.

 

Okrem toho médiá nemôžu zverejňovať žiadne informácie o obsahu billboardov, ktoré by mohli ovplyvniť voličov.

 

Volebné moratórium má za cieľ zabezpečiť, aby mali všetci voliči rovnaké podmienky na informovanie sa o kandidátoch a programoch politických strán a aby sa predišlo ovplyvňovaniu voličov v deň volieb.

 

Je dôležité poznamenať, že interpretácia a dodržiavanie volebného moratória v súvislosti s billboardmi môže byť v praxi problematická. Neexistuje jednoznačná definícia toho, čo presne predstavuje "nové propagačné materiály" a nie je vždy jednoduché určiť, či mediálne informácie o obsahu billboardov ovplyvňujú voličov.

 

V konečnom dôsledku je zodpovednosť za dodržiavanie volebného moratória na inzerentoch, reklamných agentúrach a médiách. Voliči by mali byť tiež informovaní o pravidlách volebného moratória a mali by nahlásiť akékoľvek porušenia, s ktorými sa stretnú.

Čítajte ďalej

Nastavenie súkromia a cookies 🍪

Webové stránky používajú k poskytovaniu služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookies.

 

Nasledujúcou voľbou suhlasíte s našimi zásadami ochrany osobných údajov a cookies. Svoje nastavenia môžete kedykoľvek zmenit.

Nastavenie